بازارهای ایران متاثر از تنش‌های منطقه‌ای؛ صعود نرخ دلار و سقوط بورس

افزایش قیمت طلا و سکه با عرضه سکه‌های بانک مرکزی در روز دوشنبه کنترل شد

عکس تزیینی-دو مرد در حال ورود به صرافی در بازار ارز-اکو ایران

واکنش‌های بازار سرمایه، طلا و ارز به تنش‌های منطقه‌ای و اخبار مربوط به احتمال حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران، روز دوشنبه شانزدهم مهرماه نیز ادامه یافت. قیمت دلار از ۶۳ هزار تومان عبور کرد و در بازار بورس ۵۶۲ نماد منفی شدند. بازار طلا و سکه نیز با دخالت دستوری دولت تا حدودی کنترل شد.

در این روز، در ادامه روند سقوط بورس، خروج پول‌های حقیقی از تالار شیشه‌ای ادامه پیدا کرد و بازار سرمایه برای هشتمین روز متوالی قرمز شد.

بر اساس گزارش سایت اقتصادی اکو ایران، روز دوشنبه، شاخص کل بورس با ۰.۳۷ درصد افت، کانال ۲.۱ میلیون واحد را از دست داد و در محدوده ۲ میلیون و ۹۳ هزار واحد به کار خود پایان داد.

شاخص هم‌وزن نیز که در نخستین روز هفته جاری کانال ۷۰۰ هزار واحد را از دست داده بود، همچنان در حال کاهش ارتفاع است و روز دوشنبه با ۰.۲۳ درصد کاهش، در کانال ۶۹۷ هزار و ۲۳ واحد به کار خود پایان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارزش کل معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه ۲۵۶ میلیارد و ۶۹۸ میلیون تومان بود که از این مبلغ، ۳ هزار و ۱۰۷ میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم تعلق داشت.

روز دوشنبه ۸ درصد نمادها در محدوده منفی و ۲۰ درصد نمادها در محدوده مثبت معامله شدند که اگرچه نسبت به کلیت ۹۵ درصدی سرخ بازار در روز یکشنبه، بهبود وضعیت را نشان می‌داد، اما خروج پول‌های حقیقی ادامه یافت به‌طوری‌که بورس ۷۲۵ میلیارد تومان سرمایه حقیقی را روز دوشنبه از دست داد.

واکنش‌های منفی بازار سرمایه به تنش‌های منطقه‌ای در حالی است که دولت با مجموعه اقدام‌های دستوری برای کنترل بازار تلاش می‌کند. همین وضعیت در بازارهای طلا و ارزهای خارجی نیز مشاهده می‌شود.

روز دوشنبه ارزش برابری هر دلار آمریکا در ایران بار دیگر از ۶۳ هزار تومان فراتر رفت و . قیمت یورو نیز مرز ۶۹ هزار تومان را پشت سر گذاشت و تا لحظه تنظیم این گزارش روی قیمت ۶۹ هزار و ۱۰۰ تومان متوقف شد.

روز دوشنبه قیمت طلا و سکه با تزریق سکه‌های بانک مرکزی به بازار تا حدودی کنترل و کاهشی شد. در این روز، هر مثقال طلا با ۲۰۳ هزار تومان کاهش نسبت به روز قبل، روی رقم ۱۷ میلیون و ۷۲۲ هزار تومان قرار گرفت.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با رقم ۴ میلیون و ۹۱۴ هزار تومان به فروش رسید. قیمت طلای دست دوم نیز ۴ میلیون و ۳۶ هزار و ۸۵۲ تومان گزارش شد.

همچنین قیمت سکه امامی به ۴۹ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید و بهای سکه بهار آزادی ۴۳ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان اعلام شد.

قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه به‌ترتیب با رقم‌های ۲۷ میلیون تومان و ۱۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان فروخته شدند.

روز دوشنبه، روند افزایش قیمت طلا و سکه در پی حراج سکه در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران متوقف شد. طبق اعلام بانک مرکزی، بیستمین حراج سکه طلا از ۱۲ ظهر روز شانزدهم مهرماه آغاز شد. روابط عمومی بانک مرکزی با اعلام این خبر ادعا کرد که این اقدام «در راستای تأمین نیاز متقاضیان» و «تسهیل خرید انواع سکه برای عموم مردم» انجام شده است، اما تحلیل‌گران می‌گویند دولت با دخالت‌های دستوری، تاثیرگذاری بر روی بازار را هدف گرفته است.

افزایش قیمت طلا و ارز و سقوط بورس، از روز سه‌شنبه دهم مهرماه با حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل آغاز شد و طی روزهای بعد نیز با انتشار اخبار مربوط به واکنش تلافی‌جویانه اسرائیل سرعت بیشتری گرفت.

برای مثال، قیمت دلار روز دوشنبه نهم مهرماه، قبل از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، در محدوده ۶۰ هزار تومان بود، اما طی روزهای بعد از کانال ۶۳ هزار تومان نیز عبور کرد.

بیشتر از اقتصاد